I tisdags hade vi första kursdagen av totalt tre dagar i kursen Naturturism som anordnas av Leader Projektet Livet på landet. Kursen hölls i Vuxenskolans lokaler i Tranås och vi var 14 företagare runt om i Småland och Östergötland som deltog.

Per Jiborn från ekoturismföreningen berättade om kvalitetsmärkningen Naturens Bästa och anledningen till att man jobbat fram ett sådant märke.

På eftermiddagen gav Per oss många bra tips vad vi ska tänka på med våra webbsidor. Hur kan hemsidan bli säljande. Per berättade att vi ska utgå ifrån att kunden inte vet något om dig. Så hur talar du om vad ditt företag erbjuder och kommer till avslut?

Det är bra att se sin hemsida som en butiks skyltfönster där du lockar in kunderna i butiken och talar om vad som finns där. Kunden fattar sitt beslut blixtsnabbt och du har bara 5–15 sekunder på dig innan kunden klickar sig vidare … Hinner de på den tiden se: vad kan man köpa — vem säljer — hur jobbar ni …

När man jobbar med turism så är bilderna viktiga. Hellre få riktigt bra kvalitetsbilder än många halvbra. Se till att få med din målgrupp på bilderna. Riktar du dig till barn, så ha barn med. Använd gärna en proffsfotograf! Då detta är ganska kostsamt var ett av hans tips att göra en fotoweekend där man bjuder in vänner och bekanta i din målgrupp på en trevlig aktivitet — kravet är att de är glada och trevliga och att du får ta så många bilder du kan på dem under helgen.  På så sätt kan du få många fina bilder som du kan använda på din hemsida.

Tänk på vilka rubriker och ingresser du har och att du har en tydlig menystruktur.

Flera av företagen fick tips om sina specifika hemsidor och hur de kunde göra dem bättre.

Nästa tillfälle är 28 — 29 mars då Markus Eldh och Henrik Wester ska berätta hur vi går från luddig idé till färdig produkt. Ska bli spännande …

Kategorier: Åses blogg